Skip to content

Utveckla ÖTV

Utveckla Örbyhus Tobo och Vendel

  • Aktuellt
    • Kungaskogen
    • Kvartalsfika
    • REKO
  • Blogg
  • Podd
  • Lokal utveckling
    • Har du en idé?
    • LEA
    • Omställningsambassadörer
  • Om föreningen
    • Bli medlem!
    • Nyhetsbrev
    • Stadgar och protokoll
    • Styrelsen
    • Integritetspolicy
  • Toggle search form

Frågor och svar: om gång/cykelvägar, pendlarparkering Örbyhus och centraliserat Tierpsbyggen

Posted on januari 24, 2020 By utvecklarna Inga kommentarer till Frågor och svar: om gång/cykelvägar, pendlarparkering Örbyhus och centraliserat Tierpsbyggen

Frågor som dykt upp på Drop-in fika och svar via kommunens Medborgarservice:

  •  Varför prioriterades gång/cykelvägen längs Libbarbo i Örbyhus istället för andra g/c-vägar?

–          I samband med att ledningar för belysning var i kraftig behov att bytas ut och därmed grävas upp delar av sträckan, vilket innebar att den befintliga trottoaren skulle förstöras i samband med att nya kablar förlades
togs beslut på att förbättra befintlig gångtrottoar till att bli en kombinerad G/C-väg.

–          Synpunkter in på att det är högre hastigheter efter sträckan samt att trafikmätning genomfördes

–          För den dela av sträckan som är ny (Nosekomsvägen – Karl Johan väg) är avsikten att den skall anslutas till Västar Libbarbo som avses exploateras, samt ny utfart till 292.

–          Tierps kommun äger inte marken till Upplanda, däremot har markförhandling inletts samt pågår.

 

  •  Vad var kostnaden för g/c-vägen?

Kostnaden för sträckans nya cykelväg + ny belysningen är 153 000 kr/år (Kapitalkostnad) + drift

  • Vad var kostnaden för den nya pendlarparkeringen i Örbyhus?

Kostnaden för den nya parkeringen är  100 000 kr/år (Kapitalkostnad) + drift

  •  Längre tillbaka fanns Tierpsbyggens vaktmästare decentraliserat runtom
    i kommunen, tex några i Örbyhus. Nu måste de utgå från Tierp. Har ni
    statistik på hur många och långa resor denna förändring innebär samt
    kostnader?

Vi har dessvärre inte fört statistik utifrån de frågor som ställts nedan, dock kan vi utveckla anledningen till centraliseringen.

Det stämmer att det fanns lokalkontor på flera platser i kommunen. Centraliseringen skedde bl.a. med anledning av att uppdraget för Tierpsbyggen växte i samband med att man tog över förvaltningen av Tierps kommunfastigheter. För att lösa den uppgifter var bl.a. en central felanmälan tvungen att växa fram vilket även låg i linje med att slippa hanteringen av felanmälan på lokalkontorsnivå.

Vi hade där sett att hanteringen av felanmälan på lokalkontorsnivå var utmanande det åktes mycket bil och sämre planerat tex kunde man åka flera gånger i veckan från tex Örbyhus till Tobo, när en felanmälan ”kom in”, nu planerar vi på ett annat sätt och samlar ihop felanmälan (ej akuta) så vi åker en dag i veckan och löser flera felanmälan vid det tillfället.  Vi såg även problem med uppföljningen vilket bl.a. lett till att man åkt dubbelt på vissa samt att man inte kunde styra flödet av felanmälningar på ett effektivt sätt.

En annan del i centraliseringen var att personalstyrkan kunde minskas och effektiviseras.

Blogg

Inläggsnavigering

Previous Post: Man kanske skulle flytta till Järvsö?
Next Post: Korsningen 292/709 (Slottsvägen) Örbyhus

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Med stöd av

Kategorier

  • Blogg (137)
  • Evenemang (2)
  • Förverkligade idéer (13)
    • Årummet Örbyhus (1)
    • Bokcirkel om det goda livet (1)
    • Historiskt stråk (3)
    • Klädbyte / Klädotek (1)
    • Örbyhus bilpool (2)
    • REKO/ Local Food Nodes (2)
    • Utomhusbio (2)
    • Utomhusgym Örbyhus (1)
  • Idébank (3)
    • Smaka på bygden (1)
    • Triathlon (1)
  • På gång (30)
    • Ängen vid Murklan Örbyhus (2)
      • Odling (1)
    • Centrumutveckling Örbyhus (8)
      • Eriks torg (1)
      • Grönytan vid Bruksvägen (1)
      • Skate Garden (1)
      • Sportcentrum (3)
    • Kulturarv (8)
      • Jubileumskommitté (1)
      • Vi berättar! (3)
    • Stationsområdet Örbyhus (11)
      • Mötesplats och utvecklingscentrum (4)
      • Stationspark (1)
      • Stråkutveckling Postvägen (1)
    • Vendeltidsby (1)
  • VerksamhetsomRÅDen (56)
    • Infrastruktur och skönhet (28)
      • Fiber (2)
      • Lekplatser Örbyhus (6)
        • Kvarnparken Örbyhus (5)
      • Lekplatser Tobo (1)
      • Visionspromenad (2)
    • Inkludering (10)
      • Drop-in fika (5)
      • Låna en ortsbo (2)
    • Natur, kultur och turism (11)
      • Besöksmål ÖTV (1)
      • Tegelsmoraleden (2)
    • Ung i ÖTV (9)
      • #ungiötv (2)
      • Projektet Ung och ingenting? (1)
      • Sommarkompis (1)

Etiketter

#ungiötv (1) besöksnäring (2) demokrati (1) fotbollshistoria (1) framtidsfabriken (1) Framtidsvecka (2) friluftsliv (1) fågelskådning (1) föreningsliv (3) hållbar utveckling (12) idrottshistoria (1) industrihistoria (2) infrastruktur (1) Inkludering (1) inspiration (1) karlholm-västland (1) karlholmsbruk (1) kickbike (1) kultur (2) Kulturarv (2) kvartalsfika (1) lekplats (1) medborgardialog (2) mötesplats (3) natur (2) näringsliv (2) omställning (2) samverkan (2) skateboard (1) social hållbarhet (1) tegelsmorasjön (3) tierps kommun (2) tobo (5) turism (2) ungapålandsbygden (2) vendel (6) vendelsjön (3) vendeltid (4) vendeltidsby (1) vikingatid (2) ÖIF (1) årsmöte (1) örbyhus (10) ötv-podden (1) ötveckla (5)

Senaste kommentarer

  • Utveckla ÖTV om Rapport Framtidsveckorna 2024
  • Johan om Rapport Framtidsveckorna 2024
  • Årsmöte 2024 – Utveckla ÖTV om Stadgar och protokoll
  • Mats om TKAB ska inte äga kommunens fastigheter
  • Erik Bergefur om TKAB ska inte äga kommunens fastigheter

Copyright © 2025 Utveckla ÖTV.

Powered by PressBook WordPress theme

Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Om du fortsätter att använda denna webbplats kommer vi att anta att du godkänner detta.OkIntegritetspolicy