Hänt:
1976: Samråd mellan Örbyhus skolas rektor, kommun, polis, mfl om bland annat Tegelsmoravägen men ingenting hände.
1998: Privatpersoner skickar synpunkter som Bygg- och miljökontoret tog emot och gav svar att de höll med om att trafiksäkerheten på Tegelsmoravägen borde öka och att en helhetsbedömning skulle göras i samband med tätortsfördjupningen för Örbyhus år 1999 eller 2000. Oklart vad som sedan hände.
13 juni 2016 skickade en medborgare in synpunkt till Medborgarservice och fick svar att kommunens trafikingenjör skulle kolla på hur trafiksituationen ser ut och ev utföra hastighetsmätningar på vägen.
4 november 2016 skickade en medborgare in synpunkter till Medborgarservice igen, inväntar återkoppling.
5 november 2016 skapar vi en facebooktråd och samlar in synpunkter, som uppdateras:
”Tegelsmoravägen är otrygg ur trafiksäkerhetssynpunkt. Det finns ingen trottoar, inga övergångsställen, dålig sikt och 50 km/h förbi den nybyggda lekparken, hög genomfartstrafik.
Idéer:
– Led trafik till IP längs Gyllbyvägen istället för Tegelsmoravägen
– Gör Tegelsmoravägen till gångfartsområde, även Idrottsvägen närmast IP
– Anlägg farthinder där det behövs
– Gör säkra övergångsställen”
17 november 2016 svar via Medborgarservice från trafikingenjören:
“Samhällsbyggnadsenheten har påbörjat omfattande arbete kring trafiksituationen samt kringliggande gator. Vi kommer att analysera trafikflödena för att se hur trafiken fördelar sig på gatorna i området och på så sätt ta fram ev. lämpliga åtgärder för hur trafiksäkerheten kan öka. Ev. åtgärder kommer tidigast ske under 2017.”
1 juni 2017: Vi får samtal från Samhällsbyggnadsenheten om vad vi tycker om lämpligheten att anlägga trottoar på Idrottsvägen.
12 juni 2017: Vi får veta att Samhällsbyggnadsenheten i mars gjorde klart en mindre utredning om Tegelsmoravägen, men den klassas som internt arbetsmaterial och får inte publiceras.
27 juni 2017: Vi beslutar att anordna ett öppet möte om Tegelsmoravägen för att ge fler chans att tycka till. Görs evenemang på facebook och flygblad delas ut till boende på vägen lördagen 1 juli.
6 juli 2017: Öppet möte i Björkbackskyrkan. Snabb rapport. Mötet anordnades eftersom vi [Utveckla ÖTV] blivit tillfrågade från Samhällsbyggnadsenheten om lämpligheten i att anlägga trottoar på Idrottsvägen. Vi ansåg att närboende och andra som använder vägen måste få chans att dela med sig av tankar, och glädjande nog kunde många komma trots kort varsel – även en del folkvalda politiker som kunde både lyssna in och ge en del kommentarer.
Vi kommer att göra en skrivelse och skicka till kommunen utifrån mötets tankar. Sammanfattat innebär det skyltning om 30 km/h och genomfartstrafik förbjuden på Tegelsmoravägen, följt av farthinder på sikt (strategiskt placerade till exempel där gång/cykel-vägen från stationen tar slut), parkeringsförbud på Gyllbyvägen (eftersom tanken är att genomfartstrafik flyttas dit istället för Tegelsmoravägen, där vägen är bred och det redan finns trottoar).
IP-skylten borde flyttas från Tegelsmoravägen till Gyllbyvägen för att rikta trafik dit, men det är Trafikverket som har hand om det, så Utveckla ÖTV kommer göra en skrivelse om det (och bjuda in fler föreningar att skriva under den).
Att anlägga övergångsställen över Tegelsmoravägen är inte tillåtet eftersom sådana enbart får anläggas från trottoar eller gång/cykelväg till trottoar eller gång/cykelväg. Att anlägga trottoar/gång-cykelväg där är inte aktuellt, inte heller att enkelrikta, eftersom kommunen inte äger marken och man inte vill föra trafik till Idrottsvägen.
Däremot har Utveckla ÖTV under våren gjort en förstudie om att anlägga en led från stationen till Tegelsmorasjön och Tegelsmora kyrka, och ett förslag är att få igenom en gång/cykel-väg från stationen till IP i en första fas – vilket skulle minska antalet fotgängare och cyklister på Tegelsmoravägen. . Målet är att få in en ansökan till Länsstyrelsen före årsskiftet, men det kräver bland annat att kommunen är med på tåget. Nästa kvartalsfika (28 september kl 19 på Tegelsmora hembygdsgård) kommer förstudien presenteras, och förhoppningsvis finns goda nyheter om detta.
I övrigt (1) påtalades vikten av att såväl barn och vuxna på cykel använder trafikvett, efter att några boende påpekade att det är vanligt att cyklister kör i fel körriktning, inte ser sig omkring mm. På samma sätt måste bilförare följa lagar och regler.
I övrigt (2) frågades om vad som gäller om höga häckar. Det är samma regelverk i alla kommuner – om en fastighetsägare inte sköter häcken enligt reglerna kommer kommunen påminna om reglerna och vid behov utföra insatser som ägaren sedan debiteras för. Önskemål om att detta finns tydligt klartgjort på kommunens hemsida, likt till exempel Heby kommun. (Det optimala är dock – såklart – att fastighetsägare vill och kan ta hand om sina häckar, och att människor kan påminna och hjälpa varandra utan några bekymmer.)
I övrigt (3) gästades mötet av riksdagsledamoten Emma Wallrup, som anordnat närdemokrativecka istället för att åka till Almedalsveckan. Hon tog bland annat med sig tankar om kommunikation mellan loksamhälle, kommun och Trafikverket till hennes fortsatta uppdrag i riksdagens Trafikutskott.
24 oktober 2019: Nu har vi äntligen en uppdatering för ett mer trafiksäkert Tegelsmoravägen!
Tegelsmoravägen ligger uppe för förslag till beslut om förbud mot genomfartstrafik och förhoppningsvis tas förmodligen beslut i utskottet den 19/11.
Comment on “Tryggare Tegelsmoravägen”