2022-05-11 i Vendels bygdegård
Deltagande politiker:
Sara Nordfors (L)
Jenny Lundström (MP)
Emma Lokander (M)
Lotta Karlberg (C)
Rebecka Knutsson (C)
Jonas Nyberg (S)
Joakim Larsson (SD)
Annette Vigren (V)
Lotta Carlberg (C), ordförande i barn- och ungdomsutskottet föredrog om skolutredningen som gjorts. Vad kan vi göra med skolorna? De låg back. Det var skolledningen som gjorde utredning, tog fram förslag för att spara pengar. Tex dela på skolorna i centrala Tierp.
Hållnäs, Mehedeby och Vendel är nedläggningshotade.
Kvintetten (C,L,KD,MP) vill inte lägga ned skolorna men har ej majoritet.
Bestämmer sig S,V och SD för att gå ihop så kan dom tippa beslutet.
Mer pengar behövs för att ha kvar dessa skolor. Förra året lyckades man finansiera skolorna i tilläggsbudgeten.
Sedan diskuterades synen på skolutveckling:
Det finns olika syn på hur skolutvecklingen ser ut i kommunen.
Hur definierar man likvärdighet?
Fritt skolval skapar segregering?
Elever pendlar från Örbyhus till Uppsala. Gymnasieelever till största del men även grundskoleelever.
Skollagen ställer större krav på skolan idag att alla skall ha samma förutsättningar oavsätt bakgrund (förutsättning).
Skolan skall vara en fredad zon i politiken. Vi bör låta proffessionen sköta skolan.
Eleverna har rätt att få vad lagen skriver.
Olika syn på om det pratas om skolan eller inte i dom politiska samtalen.
Skolan är en central del i dom små orterna för att landsbygden skall leva kvar.
Bostadssegregation i Tierp som skapar problem i skolorna i Tierp.
Utvärdera på vilket sätt vi kan förbättra skolan små som stora.
Det är trångbott på Örbyhusskola, elevantalet har ökat. Det skall byggas en ny förskola på tegelsmorasidan av byn.
Kan Vendelsskola byggas ut för att inhysa klass 6?
Vi måste bevara dom små skolorna bland annat på grund av geografin i kommunen.
Det är nog inte optimalt att bara ha stora skolor centralt.
Hur tänker man när det kommer till en likvärdig skola? Är skolor med blandade klasser “svårare” att “ha kvar” (färre elever)?
-I serviceorterna skall det finnas skola och dagligvaruhandel.
Vi är en växande kommun.
Borde lägga in Tobo som serviceort, bygga ut Förskolan i Tobo och varför inte bygga en skola.
-Inget problem med åldersblandade klasser.
-Det är mer utmanande med åldersblandade klasse för att pedagogiken för att utmana alla elever intelektuellt.
-Skolan är en strategisk fråga för kommunen. Hur gör vi kommunen mer attraktiv?
Att ha många skolor skapar en mer attraktiv kommun.
Hållnäs ligger nära Östhammar som skall till att bygga slutförvar vilket lutar åt att det kommer att flytta in många till Östhammars kommun och då kan dom bo i Hållnäs.
-Det finns ingen rangordning mellan skolorna.
Det är fler barn på förskolan i Hållnäs.
-Det finns barn som åker från Hållnäs till Skärplinge.
Det kan vara så att det finns en rädsla för att skolan i Hållnäs skall läggas ned och att det är därför en väljer att sätta sina barn i skolan i Skärplinge.
-Samma problematik finns i Vendel.
Elever åker med sina föräldrar på väg till jobbeet i Uppsala och går i skola i Björklinge.
Det finns samma “problem” i Mehedeby där en rör sig till Gävle.
-Det finns en risk med att släppa skolor till “privat” ägande (kooperativ eller förening). Kommunalt så måste man ta ställning hela tiden och kan inte lägga ned “nästa dag”.
-Den gemensamma bilden bland politikerna är ju att skolan skall utvecklas och skolorna skall vara kvar.
Hur kan det vara så att det låter som att “alla” är överens men sen kommer man inte till gemensamma beslut?
-Återremiss som inte blir behandlad på KF.
-Ägandefrågan på fastigheterna är en stor anledning till varför skolfrågan släpar.
Ägandet av fastigheter skadar ekonomin och får som resultat att det inte går att sattsa pengar på skolan.
-Det finns ett omvärldstryck att allt skall centraliceras även då skolan.
Politiken måste hålla emot centraliseringen.
Hur hittar vi metoder för att förbättra likvärdigheten mellan skolorna?
UPPFÖLJANDE FRÅGA OCH SVAR
Vad var det egentligen som återremitterades och vad är läget nu?
Svar från Lotta Carlberg (C):
”Socialdemokraterna återremitterade skolutredning igen så vi är tillbaka på ruta ett. Det kommer inte upp på KF den 8/6 utan går tillbaka till tjänstepersonerna som igen måste svara på samma frågor som redan är besvarade. Dialogprocessen behöver de inte utreda eftersom den är stoppad.
I förslag till beslut från början fanns det två viktiga att-satser ena att vi i styret vill behålla våra småskolor. Det var därför vi utökade ram budgeten med 30 miljoner för 2022. Den andra handlade om att vi vill tillsätta en intresentdialog om Aspenskolan och Centralskolan inne i Tierps köping.
Resursfördelningsmodel handlar om att pengarna ska fördelas där de behövs.
Tex en skola kan få lite mera pengar om det finns barn och ungdomar som behöver extra stöd. Det är många olika faktorer som används för att räkan ut beloppen som lokalhyra, antal elever, hur många elever som behöver stöd, SVA mm.
Resursfördelningsmodel Har inte funnits tidigare så vi är extra glada att ha fått till en. Den kommer att finslipas de kommande åren.
Under året kommer det att anställas fem nya kuratorer och fem nya speciallärare. En bra satsning som kommer att kunna hjälpa de elever som behöver hjälp.”