Frågor som dykt upp på Drop-in fika och svar via kommunens Medborgarservice:
- Varför prioriterades gång/cykelvägen längs Libbarbo i Örbyhus istället för andra g/c-vägar?
– I samband med att ledningar för belysning var i kraftig behov att bytas ut och därmed grävas upp delar av sträckan, vilket innebar att den befintliga trottoaren skulle förstöras i samband med att nya kablar förlades
togs beslut på att förbättra befintlig gångtrottoar till att bli en kombinerad G/C-väg.
– Synpunkter in på att det är högre hastigheter efter sträckan samt att trafikmätning genomfördes
– För den dela av sträckan som är ny (Nosekomsvägen – Karl Johan väg) är avsikten att den skall anslutas till Västar Libbarbo som avses exploateras, samt ny utfart till 292.
– Tierps kommun äger inte marken till Upplanda, däremot har markförhandling inletts samt pågår.
- Vad var kostnaden för g/c-vägen?
Kostnaden för sträckans nya cykelväg + ny belysningen är 153 000 kr/år (Kapitalkostnad) + drift
- Vad var kostnaden för den nya pendlarparkeringen i Örbyhus?
Kostnaden för den nya parkeringen är 100 000 kr/år (Kapitalkostnad) + drift
- Längre tillbaka fanns Tierpsbyggens vaktmästare decentraliserat runtom
i kommunen, tex några i Örbyhus. Nu måste de utgå från Tierp. Har ni
statistik på hur många och långa resor denna förändring innebär samt
kostnader?
Vi har dessvärre inte fört statistik utifrån de frågor som ställts nedan, dock kan vi utveckla anledningen till centraliseringen.
Det stämmer att det fanns lokalkontor på flera platser i kommunen. Centraliseringen skedde bl.a. med anledning av att uppdraget för Tierpsbyggen växte i samband med att man tog över förvaltningen av Tierps kommunfastigheter. För att lösa den uppgifter var bl.a. en central felanmälan tvungen att växa fram vilket även låg i linje med att slippa hanteringen av felanmälan på lokalkontorsnivå.
Vi hade där sett att hanteringen av felanmälan på lokalkontorsnivå var utmanande det åktes mycket bil och sämre planerat tex kunde man åka flera gånger i veckan från tex Örbyhus till Tobo, när en felanmälan ”kom in”, nu planerar vi på ett annat sätt och samlar ihop felanmälan (ej akuta) så vi åker en dag i veckan och löser flera felanmälan vid det tillfället. Vi såg även problem med uppföljningen vilket bl.a. lett till att man åkt dubbelt på vissa samt att man inte kunde styra flödet av felanmälningar på ett effektivt sätt.
En annan del i centraliseringen var att personalstyrkan kunde minskas och effektiviseras.